Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου 2015

2/ΘΕΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜ.ΣΧΟΛ. ΒΡΥΤΩΝ

 ΕΚΠ/ΚΟΣ ΜΑΚΑΜΤΖΗΣ ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ

ΤΑΞΕΙΣ :Α΄- Β΄
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΔΙΩΝ: 10

ΘΕΜΑ :ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ

Στα πλαίσια του προγράμματος «Φιλαναγνωσία» η Α  και Β τάξη του ολοήμερου δημοτικού σχολείου Βρυτών ασχολήθηκε  με το παραμύθι «Μαγική φλογέρα».Αρχικά  αναγνώστηκε το παραμύθι από το δάσκαλο και στη συνέχεια ακολούθησε συζήτηση με τα παιδιά. Κατόπιν έγινε αναδιήγηση του παραμυθιού από τους μαθητές. Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν μια εικόνα που τους άρεσε πιο πολύ. Τέλος έγινε δραματοποίηση μέρους του παραμυθιού.


ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΡΟΦΗΤΗ ΗΛΙΑ

ΤΑΞΗ Β’
ΓΛΑΣΤΡΑ - ΓΩΝΙΑ
Κάθε φορά που διαβάζουν ένα βιβλίο από τη δανειστική βιβλιοθήκη, το παρουσιάζουν στην υπόλοιπη τάξη και φτιάχνουν ένα φύλλο και το δένουν στα άδεια κλαδιά της  γλάστρας για να της δώσουν ομορφιά











ΦΥΛΛΑΔΙΟ

Επίσης, σε ένα φυλλάδιο γράφουν τα στοιχεία του βιβλίου και ζωγραφίζουν κάτι από την ιστορία του βιβλίου που τους εντυπωσίασε.













ΑΦΙΣΑ
Ζωγραφίσαμε μια αφίσα για να στολίσουμε τη γωνιά της  φιλαναγνωσίας  και γράψαμε ρήματα σχετικά με το τι μας προσφέρει το βιβλίο.













Το διάβασμα συνεχίζεται.
Η Δασκάλα της τάξης 
Μπίνου Πετρούλα

ΤΑΞΗ Δ’
Η ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ

Στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης διαβάσαμε και συζητήσαμε τα παραμύθια:
Το σχολείο των ζώων
Το ποντικάκι
Οι οδοιπόροι και το τσεκούρι
Η κατσίκα και ο γάιδαρος
Η αλεπού και ο κόρακας
Σκύλος κόκορας και αλεπού
Λιοντάρι και ποντίκι
Βοριάς και ήλιος
Ο βοσκός που έκανε αστεία
Η αλεπού με την κομμένη ουρά
Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας
Ο γάτος και τα ποντίκια
Οι δύο φίλοι και η αρκούδα




Γράψαμε στη συνέχεια τα δικά μας παραμύθια:

Το κατσίκι καγκουρό
Η χριστουγεννιάτικη κατασκήνωση των ζώων
Το ποντίκι φύλακας και ο γάτος
Ο αγώνας των ψαριών
Μια μέρα στο δάσος
Το πάθημα του λύκου
Οι τρεις αρκούδες πάνε περίπατο στο δάσος
Η αγέλη των λύκων
Ο  Αϊ Βασίλης  και τα δυο ελαφάκια
Ο ασπρούλης ο καλύτερός μου φίλος
Τα ζώα της φάρμας

Ο Δάσκαλος της τάξης , Παπαδόπουλος Αναστάσιος




ΤΑΞΗ  ΠΕΜΠΤΗ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΗΤΕΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ

1.  Γράφω σε συνεχή λόγο ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα ενός συγγραφέα (π.χ. Μεν. Λουντέμη) και αντλώ από εγκυκλοπαίδειες κι άλλα στοιχεία γι’ αυτόν

2. Μελετώ το έργο ενός συγγραφέα (π.χ. Μεν. Λουντέμη), διαβάζω ένα έργο του (π.χ. Ένα παιδί μετράει τα’ άστρα) και βρίσκω σύνθετες λέξεις με 1ο συνθετικό την πρόθεση συν . Ύστερα  μαθαίνω  να τις γράφω σωστά.

3. Γράφω, μαντεύοντας τη συνέχεια της ιστορίας που διάβασα αποσπασματικά  ( Ένα παιδί μετράει τα’ άστρα).

4. Διάβασμα 1ης ομάδας : Το καπλάνι της βιτρίνας της Α. Ζέη. 
                        
2ης ομάδας: Το σεντούκι  με τις 5 κλειδαριές του Ε. Τριβιζά

Ακολουθεί βιβλιοπαρουσίαση από τις ομάδες στις 2 του Απρίλη. 

 5. Από ένα απόσπασμα του βιβλίου της 1ης ομάδας βρίσκω χρονικές προτάσεις, ενώ από ένα απόσπασμα του βιβλίου της 2ης ομάδας μετατρέπω τις συνδέσεις με κόμμα σε συνδέσεις με και.

6. Φτιάχνω ένα πολύχρωμο δέντρο που πάνω στα φύλλα του γράφω φράσεις με την ομάδα μου. Οι προτάσεις  (που είναι και δράσεις) θα μετατραπούν από ρηματικές σε ονοματικές.

Διάβασμα βιβλίων
Κατασκευή αφίσας με ήρωες βιβλίων
Γράψιμο ιστοριών
Αφήγηση ιστοριών
Δραματοποίηση παραμυθιών
Προβολή βίντεο που μιλούν συγγραφείς

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
7. Γράφω ένα κείμενο για να παρουσιάσω το αγαπημένο μου βιβλίο.

8. Επίσκεψη στην κοντινή βιβλιοθήκη της πόλης μας. Διαβάζουμε άρθρα  κανονισμού λειτουργίας της βιβλιοθήκης (υπηρεσίες και κάρτα μέλους). 



9. Γράφω κανόνες λειτουργίας της βιβλιοθήκης τους σχολείου μας  χρησιμιποιώντας  λέξεις κλειδιά για βοήθεια.

10. Συμπληρώνω ένα έντυπο-δελτίο ταξινόμησης βιβλίων.

11. Αναζητώ σε μια σύγχρονη ηλεκτρονική βιβλιοθήκη ένα βιβλίο.

12. Φτιάξαμε στη γωνιά της φιλαναγνωσίας αφίσες για βιβλία που διαβάσαμε. 
 

13. Ζωγραφίσαμε ήρωες των βιβλίων που παρουσιάσαμε. 





 

14. Βρήκαμε πληροφορίες για συγγραφείς απ’ το διαδίκτυο και από εγκυκλοπαίδειες.

15 Παίξαμε και γελάσαμε με σκηνές απ’ τα βιβλία που διαβάσαμε στην τάξη και δραματοποιήσαμε.

16. Γράψαμε τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη στον τοίχο σε καρτέλες και τα εικονογραφήσαμε.

Το διάβασμα συνεχίζεται.
Η Δασκάλα της τάξης 
Λυπουρλή Αναστασία


Σάββατο 21 Φεβρουαρίου 2015

Ποίηση Στ΄ τάξη 2o Δημοτικό Σχολείο Σκύδρας.

Προσεγγίζοντας την ποίηση στο δημοτικό σχολείο

«Πολλοί πιστεύουν πως η ποίηση δεν είναι για παιδιά. Λάθος. Η ποίηση είναι η μαγική ουσία που βγαίνει από τις καλές τέχνες. Και κανένας δεν είναι ικανός όσο το παιδί να δεχτεί το θαύμα της ζωής. Γιατί μέσα στο παιδί δεν ξεθώριασε ακόμα το γοητευτικό μυστήριο μέσα από το οποίο προήλθε. Και η ποίηση, αυτό είναι: η γλώσσα του θαύματος της ζωής».
Στρατής Μυριβήλης

Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την ποίηση πριν ακόμα έρθουν στο σχολείο και πριν μάθουν ανάγνωση και γραφή. Η πρώτη γνωριμία τους ξεκινά με τα νανουρίσματα που ακούν από τη μαμά και τη γιαγιά τους. Όλα σχεδόν έχουν έμφυτη την αγάπη για τα ποιήματα, ακόμα κι αν δεν καταλαβαίνουν το νόημά τους. Γοητεύονται  και χαίρονται με το ρυθμό, τις ομοιοκαταληξίες και τη μουσικότητα των στίχων.  Με την ποίηση απελευθερώνεται η φαντασία τους, συνδέονται με το άμεσο περιβάλλον, πλουτίζουν τον εσωτερικό τους κόσμο, και βοηθούνται  στη γλωσσική τους ανάπτυξη και τη δημιουργική έκφραση .
Η διδακτική προσέγγιση του ποιήματος είναι μια ιδιαίτερη διδακτική δραστηριότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η μύηση του μι¬κρού μαθητή στον ποιητικό λόγο πρέπει να έχει ιδιαίτερη θέση γιατί ο έντεχνος λόγος είναι μέσο γλωσσικής αγωγής.
Αρχικός στόχος είναι η εξοικείωση με το ρυθμό και με τα παιγνίδια της γλώσσας, που προκαλούν έκπληξη κι ευχαρίστηση και στη συνέχεια όσο προχωρούν οι τάξεις, η εξοικείωση με τις δυνατότητες της γλώσσας που μπορεί να καταγράφει, με την αρωγή της φαντασίας, τις σκέψεις και τα συναισθήματα.
Με τη διδακτική προσέγγιση του ποιήματος  επιτυγχάνεται οι μαθητές:
Nα καλλιεργήσουν την αγάπη για την ποίηση και το τραγούδι.
Να κατανοήσουν το ρυθμό και τη μουσικότητα της «ποιητικής γλώσσας» και το ρυθμό της.
Να αρχίσουν να εξοικειώνονται με βασικά στοιχεία των ποιητικών μορφών (στίχος, ρυθμός, μέτρο, ομοιοκαταληξία κτλ.).
Να εξοικειωθούν με τη μεταφορική χρήση της γλώσσας.
Να εξοικειωθούν με διαφορετικά είδη ποίησης (αφηγηματικής, λυρικής, για παιδιά, για ενηλίκους, σοβαρής, σκωπτικής).
Να αρχίσουν να κατανοούν την πολυσημία του ποιητικού λόγου.
Να απομυθοποιήσουν τη ‘δυσκολία’ της ποίησης.
Να νιώσουν ευχαρίστηση και χαρά.

Παρακάτω δίνεται σύντομη περιγραφή από δύο διδακτικές προσεγγίσεις ποιημάτων που έγιναν με αφορμή κάποια κείμενα του βιβλίου της γλώσσας αλλά και γεγονότα της σχολικής ζωής.


Γας ομφαλός
Στο βιβλίο μαθητή της Γλώσσας της Στ΄ τάξης του Δημ. Σχολείου, στην ενότητα «Ταξίδια, τόποι, μεταφορικά μέσα», στο κεφάλαιο «Δύο μέρες στο βουνό», και στη δραστηριότητα «διοργάνωση εκπαιδευτικής εκδρομής στους Δελφούς» προσεγγίστηκε το ποίημα της Κικής Δημουλά «Γας ομφαλός».
Στόχος ήταν να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τον ιδιότυπο, αυθεντικό και λυρικό λόγο της ποιήτριας.
Ο τίτλος «Γας ομφαλός» παραπέμπει στον ιερό χώρο των Δελφών. Σύμφωνα με τη μυθολογία ο Δίας άφησε δυο αετούς να πετάξουν από τα πέρατα της γης και αυτοί συναντήθηκαν πετώντας πάνω από τους Δελφούς. Αυτό σήμαινε ότι εκεί βρισκόταν το κέντρο της Γης.
Σ΄ αυτόν τον ιερό χώρο, η ποιήτρια επιχειρεί μια μοναχική περιήγηση.
Σε πρώτο επίπεδο οι μαθητές παρακολούθησαν στιγμιότυπα  από μια αρχαιολογική περιήγηση στον ιερό χώρο των Δελφών και σε δεύτερο επίπεδο την ποιήτρια που έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με τα ίχνη που άφησε ο χρόνος πάνω στα πράγματα.
Στη συνέχεια κι επειδή το ποίημα περιείχε πολλές δύσκολες λέξεις και φράσεις, προκειμένου οι μαθητές να κατανοήσουν το περιεχόμενό του, δόθηκε φύλλο εργασίας με καταγεγραμμένο μικρό βιογραφικό της ποιήτριας, γλωσσάρι με την ερμηνεία λέξεων και φράσεων και βασικές ερωτήσεις κατανόησης.
Με δεδομένο τον μεγάλο βαθμό δυσκολίας του ποιήματος δεν έγινε μεγάλη εμβάθυνση στο περιεχόμενο αλλά κυρίως εστίαση στις εικόνες που αναδύονται και που συνιστούν το φυσικό τοπίο του ιερού χώρου των Δελφών και στη χρήση των εκφραστικών μέσων, στις μεταφορές, στις προσωποποιήσεις και στα  σχήματα αντίθεσης.
Κυρίως η επαφή με το ποίημα ήτανε βιωματική  και αισθητική κι όχι σχολαστική ανάλυση.  Το ίδιο το ποίημα έδωσε τα στοιχεία που  οδήγησαν εκπαιδευτικό και μαθητές σε ένα ταξίδι με το κείμενο.

Η ποδηλάτισσα
Με αφορμή την ευρωπαϊκή εβδομάδα κινητικότητας (Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο) και στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας επιλέχθηκε η προσέγγιση του ποιήματος του Οδυσσέα Ελύτη «Η ποδηλάτισσα».
Χρησιμοποιήθηκε το βιβλίο με τον ίδιο τίτλο από τη σειρά ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ εικονογραφημένο από τους Ελένη και Δημήτρη Καλοκύρη.
Στόχος ήταν να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τη νεωτερική ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη και να εντυπωθούν στη μνήμη τους αποσπάσματα του ποιήματος. Επιπλέον να κατανοήσουν το ποίημα μέσα από την ανάλυση ασυνήθιστων φράσεων και να επισημάνουν τα ιδιαίτερα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί ο ποιητής.  Τέλος να το συνδέσουν με τη φιλική προς το περιβάλλον μετακίνηση στην πόλη.
Διδακτική προσέγγιση
Με την αναφορά στον τίτλο του ποιήματος ζητήθηκε από τους μαθητές να καταθέσουν στην τάξη προσωπικές εμπειρίες και εικόνες σχετικές με το ποδήλατο.
Αμέσως μετά  ακολούθησε απαγγελία του ποιήματος, πριν δοθεί το βιβλίο που το περιείχε κι  έγινε έλεγχος του πρώτου βαθμού κατανόησης.
Κατόπιν οι μαθητές αφού διάβασαν μέσα από το βιβλίο σιωπηρά το ποίημα, αναζήτησαν μορφολογικά στοιχεία κι εκφραστικά μέσα κι επιχείρησαν να κατανοήσουν το περιεχόμενο. Η εκπαιδευτικός μέσα από ερωτήσεις κατάλληλες βοήθησε στην κατανόηση των δύσκολων φράσεων.
Στη συνέχεια κι αφού ήδη είχε ολοκληρωθεί η ανάλυση του ποιήματος, οι μαθητές άκουσαν το ποίημα μελοποιημένο από τον Μιχάλη Τρανουδάκη  και τραγουδισμένο από την Αφροδίτη Μάνου.
Μετά τη μουσική ακρόαση κι αφού είχε δημιουργηθεί η κατάλληλη συναισθηματική ατμόσφαιρα, ζωγράφισαν σε ομάδες σκηνές που φαντάστηκαν καθώς άκουγαν το ποίημα.
Στην ώρα της Μουσικής διδάχθηκαν το μελοποιημένο ποίημα με τη συνοδεία πιάνου και την επόμενη ημέρα το παρουσίασαν στην εκδήλωση του σχολείου για την Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο.

Στ΄ τάξη
2ο Δημοτικό Σχολείο Σκύδρας
Εκπαιδευτικός: Χατζή Αναστασία

Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015

Περί φιλαναγνωσίας Δ.Σ ΝΗΣΙΟΥ

Οι μαθητές του δημοτικού σχολείου Νησίου συμμετέχουν στον  Μαραθώνιο Ανάγνωσης Βιβλίων των Εκδόσεων ΨΥΧΟΓΙΟΣ, "Βιβλιοτρεχάλα Φιλαναγνωσίας", που υλοποιείται με την έγκριση της Διεύθυνσης σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα φιλαναγνωσίας θα διαβαστούν, θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν τα ακόλουθα βιβλία της σειράς αλλά και άλλα βιβλία κατά την διάρκεια της χρονιάς.
Πραγματοποιήσαμε έκθεση βιβλίου σε συνεργασία και με τον σύλλογο γονέων με μεγάλη επιτυχία.
 Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛ Ο μικρός Αλ, ένα παιδί από την Αλβανία, φεύγει από την πατρίδα του και έρχεται να ζήσει με τους γονείς του στην Ελλάδα. Τα όνειρα και οι προσδοκίες του όμως γρήγορα γκρεμίζονται όταν αντιμετωπίζει την απόρριψη και την αδιαφορία των συμμαθητών και της δασκάλας του. Μόνος και απογοητευμένος, εγκαταλείπει κάθε προσπάθεια να ενταχθεί στο νέο περιβάλλον ώσπου γνωρίζει ένα νέο φίλο, τον Πολ. Ποιος είναι όμως αυτός ο μυστηριώδης φίλος; Πού μένει; Γιατί δεν του δίνει κανείς σημασία εκτός από τον Αλ; Γιατί εξαφανίζεται έτσι ξαφνικά;
Ένα θαυμάσιο μυθιστόρημα για τη διαφορετικότητα και τις ανθρώπινες σχέσεις.





Ο ΤΣΑΡΛΙ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΣΟΚΟΛΑΤΑΣ Περιπέτεια γεμάτη σοκολάτα. Πέντε παιδιά –και μονάχα πέντε– πήραν την άδεια να επισκεφτούν το εργοστάσιο σοκολάτας του κυρίου Βόνκα. Τα πέντε αυτά τυχερά παιδιά θα έβλεπαν όλα τα μυστηριώδη μηχανήματα του εργοστασίου απ’ όπου έβγαιναν τα πιο θαυμαστά ζαχαρωτά όλου του κόσμου. Τι συμβαίνει όμως όταν συναντούν τον διάσημο κύριο Βόνκα; Τι συμβαίνει όταν περνάνε τη μεγάλη πύλη του εργοστασίου; Τι συμβαίνει όταν βλέπουν για πρώτη φορά τους παράξενους εργάτες που μιλούν μόνο με στίχους και που οι μικροσκοπικές σκιές τους διαγράφονται στα παράθυρα του εργοστασίου; Και... τι συμβαίνει όταν ένα από τα παιδιά παρακούσει τις εντολές του κυρίου Βόνκα;









ΑΝΑΠΟΔΑ του  ΘΟΔΩΡΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ,  Ένα απ’ τα πιο όμορφα βιβλία που διαβάσαμε ήταν η ιστορία του Μέλιου του σκαθαριού, που, καθώς κυλάει τη χωμάτινη μπάλα του στο έδαφος, σκοντάφτει σε μια πετρούλα και γυρίζει ανάποδα. Μαζί με τον ίδιο τον συγγραφέα τραγουδήσαμε παίξαμε και τον ρωτήσαμε!!!!!





















"Τα μπαλόνια της φιλίας" & "Η Μόνα σε καινούργιο σχολείο"  δύο ιστορίες για τον εκφοβισμό,


Ο ΜΑΥΡΟΣ ΚΟΤΣΥΦΑΣ ΚΙ Ο ΑΣΠΡΟΣ ΓΛΑΡΟΣ  «Γιατί όλοι με κοιτάζουν περίεργα;» ρώτησε ο Ιάκωβος, ο κότσυφας. «Μα πρώτη φορά βλέπουν ένα τόσο μαύρο πουλί σαν εσένα», του απάντησε ο Τζίμης, ο γλάρος. Στο χωριό των άσπρων γλάρων ο μαύρος κότσυφας είναι ένας ξένος, κανείς δεν τον θέλει. Ώσπου με τον καιρό διαπιστώνουν πόσο σπουδαίος είναι αυτός ο παράξενος ξένος... Η πραγματική φιλία, η ξενοφοβία, ο ρατσισμός

«Η Μπουμπού και η Μπαμπαλού»  μια ιστορία για την διαφορετικότητα και την αποδοχή του άλλου, όπως διαδραματίζεται σε έναν …ζωολογικό κήπο!