Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2016

Παρουσίαση βιβλίου από τη Σχολ. Σύμβουλο Ελισάβετ Τάρη


Ένα υπέροχο βιβλίο που μοσχοβολάει φρούτα έπεσε στα χέρια μου! Το δεύτερο βιβλίο της Σοφίας Τσιάμη «Η παρέλαση των φρούτων» είναι ένα παραμύθι με πριγκιπόπουλα και βασιλιάδες και με πρωταγωνιστές τα φρούτα. Τα φρούτα κάνουνπαρέλαση  και αυτοπαρουσιάζονται. Ποιο φρούτο άραγε θα κερδίσει τον τίτλο «το φρούτο της χρονιάς»;
Το παραμύθι συνοδεύουν 25 φρουτένιες συνταγές του σεφ
Ανδρέα Λαγού. Οι συνταγές είναι εύκολες για να τις κάνουν τα παιδιά και να τις δοκιμάσουν.
Ένα φανταστικό παραμύθι για να το αξιοποιήσουμε στην υλοποίηση προγραμμάτων διατροφής και σε δράσεις φιλαναγνωσίας γενικά.
Σίγουρα το παραμύθι αυτό θα είναι η αφορμή για να λατρέψουν τα παιδιά τα φρούτα, αλλά και να μάθουν για τη διατροφική τους αξία.
Ας το απολαύσουμε λοιπόν!


 
Σειρά: Αστεράκια (για παιδιά ηλικίας 7-11 ετών) 
Kάποτε, στο παρελθόν ή και στο μέλλον, κάπου κοντά ή απίστευτα μακριά... έγινε κάτι τρομερό!
Δυο πριγκιπόπουλα έτσι ξαφνικά αποφάσισαν να μην ξαναδοκιμάσουν φρούτα!!!  
Θα  κατορθώσουν ο βασιλιάς και η βασίλισσα να πείσουν τον πρίγκιπα Μηλαστέριο και την πριγκίπισσα Ροδοφεγγαρένια να αλλάξουν γνώμη;
Θα αποκαλυφθεί ποιος κρύβεται πίσω από αυτή τη ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ; 
Ένα μοσχομυριστό φρουτοπαραμύθι για την αξία των φρούτων στη διατροφή μας, που όχι μόνο διαβάζεται, αλλά χάρη στις συνταγές του Ανδρέα Λαγού τρώγεται κιόλας…




Η παρέλαση των φρούτων - Σοφία Τσιάμη
στις Φρουτοσυνταγές ο Ανδρέας Λαγός, nomad chef  Σοφία Τσιάμη, συγγραφέας
Γεννήθηκα σ’ ένα χωριό της Ημαθίας, το Μακροχώρι. Ένα χωριό τόσο μακρύ όσο και το όνομά του. 
Και δεν θα το πιστέψετε! Οι δρόμοι του έχουν αρχή αλλά δεν έχουν τέλος… 
Μεγαλώνοντας, ένας απ’ αυτούς μ’ έφερε στην Αθήνα, τη μεγάλη πρωτεύουσα! 
Ένιωσα μόνη και φοβισμένη, μα για καλή μου τύχη απέκτησα έναν πολύτιμο φίλο, τον Λόγο. 
Τέσσερα χρόνια με φιλοξένησε στο σπίτι του, μία τεράστια έπαυλη με αμφιθέατρα, βιβλιοθήκες και διακριτικό τίτλο «Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών».
Ένα πρωί, όντας πλέον Φιλόλογος με βούλα και υπογραφή, πήρα τον δρόμο της επιστροφής. 
Το σπίτι μου πλημμύρισε βιβλία: γραμματική, αρχαία τραγωδία, νεότερη και σύγχρονη ιστορία. 
Ακολούθησε και η ξενόγλωσση παιδεία. 
Μα σαν γεννήθηκαν τα δύο μου παιδιά, ανακάλυψα πόσο μοναδικά είναι τα παιδικά βιβλία – και ψέματα ή αλήθεια– και τα παραμύθια! 
Τα πρώτα με οδήγησαν σε σεμινάρια γραφής. Τα δεύτερα σε σεμινάρια αφήγησης. Πρίγκιπες, πριγκίπισσες, βασιλοπούλες, βασιλόπουλα, δράκοι, νεράιδες, ξωτικά, γοργόνες, πειρατές μού χάρισαν απλόχερα μαγεία! Έτσι, έγραψα την πρώτη μου ιστορία … και μετά τη δεύτερη… και μετά την τρίτη… και μετά την τέταρτη… και μετά την πέμπτη και μετά…. η μαγεία συνεχίζεται! 
Α! Ξέχασα να σας πω ότι στο μεταξύ άλλαξα πορεία κι απέκτησα καινούρια κατοικία!
Ζω, όχι μόνη μου πια, αλλά με τον άνδρα μου και τα δυο μας παιδιά στην Κουλούρα! 
Ένα χωριό τόσο στρογγυλό, όσο και το όνομά του. Και δεν θα το πιστέψετε! 
Οι δρόμοι του είναι στρωμένοι με χρυσαφένιο σουσάμι και δεν έχουν ούτε αρχή ούτε τέλος…


Aς παίξουμε με τα εξώφυλλα των βιβλίων - Ελισάβετ Τάρη Σχολ. Σύμβουλος

Aς παίξουμε με τα εξώφυλλα των βιβλίων

Είναι γενικά αποδεκτό ότι τα παιδιά επιλέγουν τα βιβλία κυρίως από το πόσο ελκυστικό είναι το εξώφυλλο τους.
Εμείς οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφερόμαστε για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, θα είναι καλό να βοηθήσουμε τα παιδιά να επεξεργάζονται τις πληροφορίες που παίρνουν από το εξώφυλλο ενός βιβλίου καθώς και από το οπισθόφυλλο.
Μην ξεχνάμε ότι η φιλαναγνωσία δεν αποτελεί ένα ακόμα μάθημα. Έχει σκοπό να καλλιεργήσει την αγάπη για τη λογοτεχνία και το βιβλίο. Με διάφορα παιχνίδια μπορούμε να τραβήξουμε την προσοχή των παιδιών στα εξώφυλλα των βιβλίων και να τα εξασκήσουμε στο πώς να αντλούν πληροφορίες χρήσιμες για την επιλογή τους.
Να λοιπόν μερικές ιδέες για να αξιοποιήσουμε τα εξώφυλλα των βιβλίων στις δράσεις φιλαναγνωσίας που θα οργανώσουμε στην τάξη μας.

Είναι μια καλή ιδέα να παρουσιάσουμε  στα παιδιά διάφορα εξώφυλλα βιβλίων και έχοντας κρύψει τον τίτλο να μαντέψουν αυτά ένα δικό τους τίτλο.

Επίσης να δώσουμε στα παιδιά (αφού χωριστούν σε ομάδες) ένα εξώφυλλο βιβλίου και να μαντέψουν την ιστορία και τους ήρωες. Μετά τους διαβάζουμε το βιβλίο για να διαπιστώσουν αν μάντεψαν σωστά. Κερδίζει όποια ομάδα μάντεψε σωστά.


Μπορούμε να παίξουμε και κάποιο παιχνίδι με τα βιβλία της βιβλιοθήκης , ώστε να έχουν την ευκαιρία να ψάξουν και για άλλα βιβλία  του ιδίου συγγραφέα αν υπάρχουν.

Αν έχουμε δυνατότητα και υπάρχει βιβλιοθήκη στο σχολείο, προβαίνουμε σε μιαν απλή ταξινόμηση των βιβλίων. Παράδειγμα: ταξινομούμε με τα παιδιά τα βιβλία σύμφωνα με το χρώμα του εξώφυλλου τους, σύμφωνα με το μέγεθός τους ή σύμφωνα με τη ζωγραφιά του εξώφυλλου (ζώα, παιχνίδια, άνθρωποι,φύση κ.ά.)


Φιλοτεχνούμε το «βιβλιόδεντρο» στη γωνιά φιλαναγνωσίας και κρεμάμε στα φύλλα του φωτοτυπίες από τα εξώφυλλα των βιβλίων που διαβάσαμε στην τάξη.

Ζωγραφίζουμε δικά μας εξώφυλλα για τα βιβλία που
    μας αρέσουν. Η κάθε ομάδα επιλέγει ένα βιβλίο και  ζωγραφίζει το δικό της εξώφυλλο.

Παρουσιάζουμε στα παιδιά 4 εξώφυλλα βιβλίων και κατόπιν διαβάζουμε αποσπάσματα από τα συγκεκριμένα βιβλία. Τα παιδιά πρέπει να μαντέψουν σε ποιο βιβλίο αναφέρονται τα αποσπάσματα αυτά έχοντας ως κριτήριο το εξώφυλλο.

Είναι μερικές από τις  δράσεις φιλαναγνωσίας με αφορμή τα εξώφυλλα των βιβλίων. Μπορούμε να σκεφτούμε και άλλες πολλές βάζοντας σε ενέργεια τη φαντασία  και το μεράκι μας με σκοπό να κάνουμε πιο ελκυστικό τον τρόπο προσέγγισης της λογοτεχνίας.
    Όλες αυτές οι δράσεις θα μας βγάλουν από τη σχολική καθημερινότητα και θα μας δώσουν πλούσιο υλικό για την καλλιέργεια της φαντασίας και της δημιουργικότητας των μαθητών μας.

Ελισάβετ Τάρη
Σχολ. Σύμβουλος

Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2016

Παρασκευή Θωμά Δασκάλα της Α2 τάξης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Σκύδρας Η ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ ΑΡΩΓΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ

Η   ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ  ΑΡΩΓΟΣ  ΣΤΗΝ  ΕΚΜΑΘΗΣΗ  ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ  ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ  ΚΑΙ  ΓΡΑΦΗΣ
Τη  φετινή σχολική χρονιά οργανώσαμε τη βιβλιοθήκη της τάξης μας και την εμπλουτίσαμε με βιβλία κατάλληλα για την ηλικία των μαθητών της Α΄ τάξης, δημιουργήσαμε παράλληλα έναν ευχάριστο χώρο ανάγνωση –ακρόασης σε μια γωνιά της τάξης την οποία ονομάσαμε <<Με ένα βιβλίο ταξιδεύω>>. Κάπως έτσι αρχίσαμε το μαγικό μας ταξίδι στον κόσμο του παραμυθιού και της λογοτεχνίας.
Βασικός στόχος που θέσαμε είναι η εξοικείωση με το λογοτεχνικό βιβλίο και την ανάγνωση –ακρόαση , η αισθητική απόλαυση  και η εδραίωση φιλικής σχέσης με το βιβλίο γενικότερα. Εκτός αυτού όμως προσπαθούμε μέσα από παραμύθια και λογοτεχνικά κείμενα να  επιτύχουμε αρχικά την εκμάθηση του αλφαβήτου και αργότερα να καλλιεργήσουμε την ικανότητα ανάγνωσης και γραφής.
Έτσι παράλληλα με τη διδασκαλία κάθε γράμματος επιλέγουμε ένα παραμύθι ή ένα λογοτεχνικό βιβλίο με ανάλογο τίτλο ή μια ιστορία που ο ήρωας της έχει σχέση με το διδασκόμενο γράμμα. Για τη διδασκαλία του γράμματος π για παράδειγμα επιλέξαμε το παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά  :<<το παπάκι που δεν του άρεσαν τα ποδαράκια του>>, για το γράμμα α διαβάσαμε το βιβλίο του Μπασλάμ:<<  Αγησίλαγος>>, για το γράμμα λ διαβάσαμε το παραμύθι :<<ο καλόκαρδος λύκος>> του Geoffroy de Pennart, για το φ διαβάσαμε το παραμύθι: «Οι φίλοι είναι για πάντα» των Sally Grindley & Penny Dann, για το ε το βιβλίο: «Το παραξενεμένο ελεφαντάκι», για το β το βιβλίο: «Ο βάτραχος είναι ήρωας» του Μάξ Βέλθους κ.ά.
Αυτό βοήθησε πολύ τους μαθητές να ανακαλούν ευκολότερα στη μνήμη τους το γράμμα που είχαν διδαχθεί συνδυάζοντάς το με το παραμύθι που είχαμε διαβάσει και επεξεργαστεί.
Επίσης οι  δραστηριότητες που ακολουθούν  μετά την ανάγνωση του παραμυθιού, όπως αναδιήγηση από τους ίδιους τους μαθητές, δραματοποίηση, παντομίμα, ζωγραφική, κατασκευές με πλαστελίνη και άλλα υλικά, ακρόαση μουσικής και ανάλογων τραγουδιών κ.ά. , βοηθούν τους μαθητές μας να χαλαρώσουν, δημιουργούν κλίμα χαράς και συντροφικότητας, τους βοηθούν να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους, διεγείρουν  τη φαντασία τους   και καλλιεργούν με πολύ ευχάριστο τρόπο δεξιότητες και γνώσεις.

Παρασκευή Θωμά
Δασκάλα της Α2 τάξης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Σκύδρας